laurainindia.reismee.nl

let's celebrate

Alweer een week is gepasseerd en ook deze is omgevlogen ! Naast het werk in de indoor en outdoor kliniek ( wondzorg, bloeddrukken, ... ) en de bezoeken aan de schooltjes is er deze week ook heel wat gevierd.

Zo was het woensdag 8 maart internationale vrouwen dag. Omdat de IIMC vecht voor vrouwenrechten en vrouwen empowerment was dit dan ook een speciale dag voor de IIMC. Ze vroegen ons om een toneeltje in elkaar te steken dat we dan konden opvoeren tijdens de viering van de vrouwendag. ( woensdagnamiddag) Op maandag begonnen we met brainstormen, er kwamen al snel enkele goede ideeën uit de bus. Na ongeveer een uurtje hadden we een concreet idee samengesteld. Willemijn en ik openen onze 'act' met een speech en een voorstelling van alle volunteers. Wat hier speciaal aan was was dat de vrouwelijke volunteers in het kort ook zeiden waarom ze sterke en onafhankelijke vrouwen zijn. Bijvoorbeeld: 'mijn naam is Laura, ik ben 22 jaar oud en ik heb mijn eigen studie richting gekozen. ' Het lijkt een heel normaal zinnetje maar voor dit land is het voor vrouwen helemaal niet evident om naar school te kunnen gaan, laat staan hun eigen studie kiezen. Na onze speech waren er de zinnetjes. Ieder van ons bracht 1 zinnetje naar voor waarin gezegd werd wat 'een vrouw zijn' zou moeten inhouden. Hier kwamen enkele mooie zinnen naar voren. Bijvoorbeeld: Women are strong, women are independant, women need to be able to do what they want, ... Na de zinnen sloten we af met het liedje 'We are the world' Maar dan een herschreven versie: ' We are de girls, we are the women.' 1 van de volunteers speelde dit op zijn gitaar en de rest van ons zong de lyrics. Buiten onze act waren er ook nog vele andere acts tijdens de viering. Een dansoptreden, een toneeltje, een aantal liedjes en wat speeches ( wel jammer dat deze in het Bengaals waren want we verstonden er niet veel van )

Buiten het vieren van de internationale vrouwendag hebben we ook het Holi festival gevierd op zondag. Holi-Phagwa is een hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt. Het is een soort combinatie van een lentefeest, de overwinning van het goede op het kwade en een nieuwjaarsfeest. Tijdens deze dag laten de mensen het werk liggen en komen ze op straat om het festival te vieren. Ze strooien fel gekleurd poeder over de mensen en zeggen tegelijkertijd 'Happy Holi'. Ook wij hebben hieraan meegedaan. Op zondagvoormiddag zijn we met een aantal volunteers de straat op gegaan, gewapend met gekleurd poeder. Al snel kregen we door dat niemand veilig was. Na zo een 20 meter uit ons huis te zijn, hingen we al helemaal vol met kleurtjes. Even later in een zijstraatje hoorden we luide muziek. Wanneer we een kijkje gingen nemen bleek het om een privé familie feest te gaan. Op het moment dat we ons wilden omdraaien om ergens anders heen te gaan, riep een van de gasten ons en nodigde ons uit om mee te vieren met hun. Te gek voor woorden! Ze gaven ons gratis eten en drinken, ze kleurden ons ( nog meer als ervoor) en we dansten samen met hen op toffe beats in Indische stijl. Wat een ervaring, na ongeveer 2 uur alles gegeven te hebben was het tijd om afscheid te nemen, we bedankten de mensen om ons uit te nodigen, trokken wat foto's samen en liepen terug richting onze guesthouse. Hier stond de grootste uitdaging op ons te wachten, het afwassen van de kleuren. Ik vrees dat mijn handen nog eventjes een groenige schijn gaan hebben maar mijn gezicht is tenminste proper!

Zondag in de namiddag heeft het hele huis een paar uur platte rust genomen om te bekomen van de toch wel vermoeiende week. Na de rust was het tijd om de week af te sluiten met alweer een gezellige maar rustige rooftopparty!

Veel liefs,

Laura

( zie ook foto's, zowel van vrouwendag als Holi festival. )