laurainindia.reismee.nl

Micro credit program

vorige zaterdag ben ik meegeweest met Alim, een Indische volunteer, om het mirco credit programma van de IIMC te ontdekken. Na 2 maanden hier te zijn werd het toch tijd dat ik hier eens wat meer over te weten kwam. Het probleem is dat dit programma geen auto ter beschikking krijgt om internationale volunteers te vervoeren. Hierdoor kan Alim de volunteers enkel 1 voor 1 meenemen naar de banken en dorpjes. Dit omdat hij ons vervoerd op zijn moto, wat op zich niet erg is want dit is weer een ervaring meer voor elk van ons!

Dus dit gezegd zijnde vertrok ik zaterdag ochtend ( omstreeks 8 uur ) met de moto en een gammel helmpje, door het drukke verkeer, richting de bank van chakberia, zo een half uurtje verwijderd van de indoor kliniek. Eens aangekomen werd ik voorgesteld aan iedereen en kreeg ik al een korte uitleg over wat ze daar allemaal doen. Het micro credit programma biedt leningen aan arme vrouwen zodat zij hiermee een eigen zaak kunnen opbouwen. De vrouwen kunnen lenen tot 15 000 roepies, dit komt overeen met ongeveer 215€. Het lijkt niet alsof het genoeg is om een zaak te beginnen maar niets is minder waar ! Nadat ik deze uitleg had gekregen zijn we op bezoek gegaan in een dorpje. Hier was een wekelijkse samenkomst van alle vrouwen, die een micro credit lening hebben, aan de gang. Het zit zo dat Alim ( of een collega van hem ) elke week naar deze bijeenkomst gaat om een deel van de terugbetaling te innen. ( 250 roepies per week ) We werden warm verwelkomd door de vrouwen en ze legden me een voor een uit wat voor zaak ze met het geleende geld hebben opgestart. Zo waren er bijvoorbeeld veel kleine supermarktjes, kleermakers, kleding winkels en noem maar op. Het was een zeer gezellige, familiale ontmoeting!

Wat nog speciaal is aan het micro credit programma is dat de vrouwen ook een spaarboekje kunnen openen. Ze kunnen hier sparen vanaf 1 roepie, dit is dus wat het onderscheid maakt tussen banken van de overheid, hier kan je pas sparen vanaf 500 of 1000 roepies. Nog een pluspunt aan het spaarboekje van het micro credit programma is dat ze hier 4 procent rente op krijgen !

Kortom was het voor mij een zeer leerrijke interessante dag en ik ben blij dat het IIMC een project zoals dit op poten heeft gekregen, zeker als je weet dat hier al meer dan 23 000 (!) vrouwen mee zijn verder geholpen !

veel liefs,

Laura

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!